انواع فشارسنج ها با توجه به نوع فشار

انواع فشارسنج ها با توجه به نوع فشار

انواع فشارسنج ها با توجه به نوع فشار

فشارسنج های صنعتی در صنایع و فرآیندهای متنوعی به کار می روند. در ادامه این مقاله به بررسی انواع فشارسنج ها با توجه به نوع فشار می پردازیم. سنسورهای فشار صنعتی را به روش های مختلفی می توان دسته بندی کرد، به طور مثال:

  • رنج اندازه گیری
  • دمای کاری
  • نوع فشار اندازه گیری

فشارسنج با توجه به نوع فشاری که اندازه گیری می کند به ۵ دسته کلی تقسیم می شود، که در ادامه آن را بررسی می کنیم.

سنسور فشار مطلق

فشار مطلق در حالت خلا کامل اندازه گیری میشود. در شرایط خلا کامل فشار مطلق برابر ۰ PSI است و فشار سطح دریا برابر ۱۴٫۷ PSI است.

سنسور فشار مطلق به طور خاص در سیستم های تولید نیمه هادی، ذخیره و پردازش گازهای سمی آرسنیک و فسفین استفاده می شود؛ با توجه به اینکه شرایط جوی ممکن است تغییر کند، ضروری است که از یک مرجع کاملاً استاتیک (خلا کامل) در چنین سیستم هایی استفاده می شود. از دیگر کاربردهای این گیج می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • آنالیز گاز
  • ارتفاع سنج
  • تست عملکرد موتور
  • آزمایش نشتی
  • و…

سنسور فشار مطلق از صفر مطلق به عنوان مرجع استفاده می کند. با توجه به مرجع این مدل فشارسنج ها، سنسور مقدار فشار را مستقل از دمای محیط یا فرآیند با دقت بالایی اندازه گیری می کند. سنسور فشار مطلق مقادیر فشار را با واحد PSIA نمایش می دهد.

سنسور فشار گیج

گیج فشار از فشار اتمسفر به عنوان مرجع استفاده می کند و فشار را نسبت به فشار محیط اندازه گیری می کند. با توجه به اینکه شرایط آب و هوایی و ارتفاع به طور مداوم تغییر می کند، از گیج فشار در فرآیندهایی که نیاز به غلبه بر شرایط محیط دارند، استفاده می شود.

مطالعه مطلب  Samson GLOBE VALVES

گیج های فشار در صنایع کاربرد گسترده ای دارند، به طور مثال اگر به دنبال اندازه گیری سطح مایع در یک مخزن هستید باید از سنسور گیج استفاده کنید. گیج های فشار یک پورت ورودی دارند که به فرآیند متصل می شود و فشار محیط از طریق یک دریچه در پشت گیج وارد محفظه گیج می شود.

سنسور فشار خلا

فشار خلا یا فشار منفی به فشارهای کمتر از فشار اتمسفر گفته میشود. گیج فشار خلا تفاوت فشار اتمسفر و مطلق را نمایش می دهد. در شکل زیر می توانید رابطه بین سه فشار بررسی شده را مشاهده کنید.

 

سنسور فشار تفاضلی

سنسور فشار تفاضلی یا سنسور اختلاف فشار، تفاوت فشار بین دو نقطه متفاوت از یک سیستم و یا اختلاف فشار دو نقطه متفاوت از دو سیستم متفاوت را نمایش می دهد.

از این سنسور معمولا در سیستم های مانیتورینگ فیلتر و یا اتاق تمیز استفاده می شود.

سنسور فشار مهرشده ( sealed )

این سنسور همانند سنسور گیج فشار است با این تفاوت که از قبل توسط سازنده برای اندازه گیری فشار نسبت به فشار سطح دریا کالیبره شده است.

خرید فشارسنج صنعتی

با توجه به کاربرد بالای فشارسنج های صنعتی در صنایع و فرآیندها، فشارسنج های مختلفی به بازار عرضه شده اند. این تنوع گاهاً باعث سردرگمی هنگام انتخاب و خرید می شود. برای جلوگیری از انتخاب گیج اشتباه می توانید به مقاله گیج فشار مراجعه کنید و یا با مشاورین فنی ما در گروه مهندسی صدف تماس حاصل فرمائید.

این مقاله را به اشتراک بگذارید

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در pinterest
اشتراک گذاری در print
اشتراک گذاری در email

مقالات تخصصی

کنترل ولو
شيرصنعتی

کنترل ولو

کنترل ولو چیست؟ یک کنترل ولو در واقع شیر کنترلی است که برای کنترل جریان به کمک کنترل فشار سیال از طریق سیگنالی

ادامه مطلب